Thursday, September 16, 2010

Aku dan projek sarjana muda (PSM)


Assalammualaikum..
Erk..citer dah basi. tapi nak blogkan jugak. hehehe..gamba sekitar menyiapkan projek sarjana muda (PSM). Spray dried durian powder. Buang biji dia..macam tempoyak kan? Satu lab bau durian. Tapi JP (jurutera pengajar) saya kata, buat je..atas nama kajian. Tapi ade gak mulut2 busuk yang menghina kata "busuk durian la lab ni"! Sabar jela..

...


nak cari chemical pon satu hal. orang yang dah amik chemical diorng bukannya letak balik ikut susunan! Jenuh nak mencarinya..

...


chemical yang digunakan hanyalah dua. Calcium Carbonate dan Maltodextrin

...


memandangkan durian ni banyak serat dan mesin tu asyik tersumbat je. kena la centrifuge dulu. mak aku cakap macam citer CSI je. Hehehe... Tapi CSI tu centrifuge sel darah dari sampel. aku centrifuge serat durian. =p

...


tu dia serat2 yang dah mampat ke dasar tiub. Pasal serat ni je punya pasal...nangis2 aku dibuatnye kat lab. Asyik tersumbat je mesin bilanya nak siap kan? Ramai kawan2 kata senangnya ct projek kau. Yeah! konsep memang senang. tapi dugaannya MasyaAllah.. memang senang jela air mata gugur. Alhamdulillah berkat sokongan kawan2 rapat...berjaya juga harungi semuanya.

...


tabah menunggu setiap trials yang mengambil masa 3 jam sekali run termasuk la dengan tersumbatnya..blower jem la apa la. Disebabkan ada 5 parameter dan 3 kali trials maka 5x3=15 sampel. darab pulak setiap sampel dengan 3 jam. kira la sendiri. penat tau! hehehe.

...


credit to megat yang tolong amik gamba ni...tengah test bau...sniff...sniff...emmmM!!

...


test rasa plak...nyum!

...


researcher : Sitie bum bum... =p

...

6 Catatan Sahabat:

mask said...

owh cerita tu mmg dah basi..tp kenangan kat lab mmg xkan basi sampai bila2
kenangan nak jupe ayahanda kesayangan itu jangan dilupakan..kih3

[S]itie [B]Um [B]Um said...

hahaha...ayahanda tu berhutang rm150 ngan aku duit projek tu. tp senyap je die. aku segan lak nk mintak

mask said...

eh ayahanda hutang ko duit ape ek?? xpe2 time nak konvo ko g mintak...banyakk tu..lepas nk bayar yuran konvo..tambah sepuluh henget je lagi

[S]itie [B]Um [B]Um said...

duit durian ngan barang2 PSM la. tapi aku segan la nak mintak. caner ek?

mask said...

huhu segan..susah jgk tu..takot ayahanda kite kelupaan..de tu slalo sgt kelupaan

[S]itie [B]Um [B]Um said...

tu la pasalnye.. =p